Skip to content

Mielikuva vaikuttaminen

  • Uutis-Jousi
  • Kolumni

📅 December 19, 2019

⏱️1 min read

Mielikuvat syntyvät siitä miten näky verkkokalvolle tai korvien väliin liimautuu. Mielikuva äitiydestä, mielikuva ikäihmisten hoitopaikoista ja yksityisistä palveluntuottajista, mielikuva syrjäytyneistä, mielikuva ulkomaalaisista, mielikuva al-Holin lapsista ja naisista.

Mielikuviin vaikuttaa aikaisempi kokemus tai näkemys, sekä ympäristön ja yhteisön paine ja sitä voidaan ulkoisesti helposti manipuloida. Mielikuva ihmisestä syntyy kuvien, kirjoitusten, ajatusten ja ystävien mukaan. Myös siitä kenen kanssa ja minkälaisissa paikoissa henkilö liikkuu. Jos et ole puolella, olet meitä vastaan – vastakkainasettelussa on rohkeutta olla eri mieltä asioista. Mielenosoitukset ja mielenilmaukset maailmallakin ovat lisääntyneet.

Muutoksesta puhutaan nyt isossa mittakaavassa. Miten maapallo ilmastonmuutoksen myötä räjähtää käsiin ja näyt luonnonkatastrofeista piirtyvät mieliin – onko meistä suomalaisista koko maapallon pelastajiksi? Tavaroiden, vaatteiden ja jopa lahjojen kierrättäminen on noussut kunniaan, se ei ole enää osoitus pelkästään köyhyydestä, vaan vastuullisuudesta. Mieliin ovat painuneet kuvat nälänhädästä, kuivuudesta ja kurjuudesta ja ne saavat meidät solidaarisesti ojentamaan auttavan käden. Konfliktit maailmalla ja valtioiden päämiesten arvaamattomuus askarruttaa mieltä. Olemme täällä Euroopan kolkalla pieni pläntti, joskin nyt ansiokkaasti EU:n puheenjohtajamaa. Tässä tilanteessa olisi iskun paikka mielikuvana tuoda Suomi vahvasti ja positiivisesti maailmankartalle. Vahvasti siksi, että tärkeitä päätöksiä ei vaan voi tehdä mielikuvien, eikä gallupkyselyjen, vaan faktojen perusteella. Mielikuvavaikuttaminen on oma taiteen lajinsa, jota eduskunnassakin harrastetaan ja toiset ovat siinä erittäin ansioituneita. Juuri nyt meillä kaikilla lienee oma käsityksemme uudesta hallituskokoonpanosta.

Siilinjärvestäkin paikkana on muodostettu mediassa monenlaista mielikuvaa; Viime vuosituhannella Suomen rumin kunta soramonttuineen, Yaran kipsivuoret, onnekkaat jackpottaajat, ongelmaiset kiinteistöt, vettä ja vehreyttä... Toimittaja Jaakko Keson jalkautuminen Kehäkolmosen ulkopuolelle tekemään Yle Areenaan dokumenttia Junttilasta ja osuminen juuri Siilinjärvelle tuo meille katsojille uuden näyn verkkokalvolle. Hämmentävän. Herättelevän. Nähtyyn ohjelmaan tarvitaan vastineeksi lukemattomia positiivisia mielikuvia tai muuten veto- ja pitovoima ovat enää pelkkää sanahelinää. Medialla on voima leimata asioita positiiviseen tai negatiiviseen suuntaan.

Joulu tulla jollottaa ja jokaisella löytyy kyllä vahva mielipide, miten sitä ja muita juhlapyhiä tulee viettää. Suvaitsevaisuutta, pyydän. Ihmiset laitetaan liian helposti kategorioihin sosiaalis- ekonomisen taustan mukaan. Kohtaa ihminen ihmisenä - poliitikko ja joulupukkikin naamion takana on ihminen, ei pelkästään mielikuvan tuote.

Kirjoittaja on jouluun orientoituva kuntapäättäjä

TÄRKEÄÄ MINULLE: KOTONA KOTIMAISTA, SUOSI SUOMALAISTA JA PAIKKAKUNNAN YRITTÄJYYTTÄ. ETENKIN NÄINÄ VAIKEINA AIKOINA.

← EdellinenSeuraava →
  • Powered by Contentful